Βιωματική μάθηση: Παρατηρούμε το φυσικό περιβάλλον

Μπήκε η άνοιξη στην ζωή μας με όλα της τα δώρα.

«Η Εκπαίδευση Έξω από την Τάξη είναι μια βιωματική διαδικασία μάθησης, η οποία διεξάγεται κυρίως μέσω της επαφής με τη Φύση (out-of-doors)»  (Priest, 1986).http://simonpriest.altervista.org/

Βιωματική εκπαίδευση, μία εκπαίδευση μέσα στη φύση: 






Οι ακούραστοι δουλευταράδες τα  μυρμήγκια  μεταφέρουν προμήθειες στην μυρμηγκοφωλιά τους!


Τα δέντρα μας, άνθισαν! Λέγονται ακακίες ή καλύτερα ψευδοακακίες(κλικ εδώ)










 Μέσω της βιωματικής μάθησης οι μαθητές/τριες

 ενεργοποιούνται κινητικά,  αναπτύσσουν

 ενδιαφέροντα για την προστασία του περιβάλλοντος

 και εξελίσσονται τόσο προσωπικά όσο και κοινωνικά

 (Κουθούρης,2009).




 




Βρισκόμαστε στην καρδιά της άνοιξης και τα παιδιά της απογευματινής ζώνης, σχολίασαν τις αλλαγές που βλέπουν στο φυσικό περιβάλλον της σχολική μας αυλής.  Εκείνη την στιγμή θυμήθηκα  την  διατύπωση  από τον Priest ότι : «Η Εκπαίδευση Έξω από την Τάξη είναι μια βιωματική διαδικασία μάθησης, η οποία διεξάγεται κυρίως μέσω της επαφής με τη Φύση (out-of-doors)»  (Priest, 1986).http://simonpriest.altervista.org/

Η εφαρμογή των υπαίθριων δραστηριοτήτων είναι ένα αξιόλογο παιδαγωγικό εργαλείο. Το μάθημα μπορεί να γίνει στην σχολική αυλή ή και στον κήπο του σχολείου.

Πρωταρχικός σκοπός για την διεξαγωγή ενός μαθήματος στην ύπαιθρο είναι να επιτρέψει στους μαθητές να διασκεδάσουν και να μάθουν για το φυσικό περιβάλλον, καθώς και να είναι ασφαλείς, να σέβονται τη φύση και να αποκτήσουν συναίσθηση του εαυτού τους και του κόσμου. Ακόμα, δεδομένης της ολιστικής μορφής που παίρνει η διδασκαλία της «Εκπαίδευσης Έξω από την Τάξη», οι στόχοι μπορεί να έχουν τεράστιο εύρος, από τη κοινωνικοποίηση των μαθητών και την προστασία του περιβάλλοντος μέχρι τη γνωριμία με τη πανίδα και την χλωρίδα της περιοχής, τον κύκλο των εποχών κλπ.

Μέσα από ερευνητικές παρατηρήσεις έχει διαπιστωθεί ότι τα παιδιά που συνηθίζουν να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες στη φύση επιδεικνύουν περισσότερο ώριμη συμπεριφορά, περισσότερο σεβασμό στους άλλους αλλά και τη φύση και περισσότερη αυτοπεποίθηση στις δυνάμεις τους (O’Brien & Murray, 2007).

΄Εχοντας στην σκέψη μου όλα τα παραπάνω, αλλά κυρίως τον ενθουσιασμό των παιδιών και τον δικό μου, οργανώσαμε άμεσα το σχέδιό μας. Πήραμε μαζί μας τον βοηθητικό εξοπλισμό μας για μία μίνι εξερεύνηση: έναν μεγενθυτικό φακό και ένα κινητό για να καταγράψουμε ήχους και εικόνες, με την ησυχία και την άνεσή μας, εφόσον και τα παιδιά του Δημοτικού σχολείου έχουν σχολάσει.

Γίναμε λοιπόν μικροί εξερευνητές της φύσης και καταγράψαμε:

Τους ακούραστους δουλευταράδες τα  μυρμήγκια που μεταφέρουν προμήθειες στην μυρμηγκοφωλιά τους! Παρατηρούμε ένα μυρμηγκάκι που κουβαλά ένα αποξηραμένο πέταλο από το άνθος της ακακίας.

 

Αφού καταγράψαμε ψηφιακά τις παρατηρήσεις μας, μπορούμε να συνεχίσουμε την διερεύνησή μας και με άλλους τρόπους στην σχολική αίθουσα ή και στο σπίτι.

εκπαιδευτικό βίντεο:



Επόμενη μέρα:

Παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή της τάξης, ένα βίντεο για τα μυρμήγκια  https://www.youtube.com/watch?v=ep5PZHvGZwI&ab_channel=MariaT.

και με μεγάλη έκπληξη και χαρά ανακαλύπτουμε ότι τα μυρμηγκάκια της αυλής του σχολείου μας, ανήκουν στην κατηγορία που λέγονται μυρμήγκια ακακίας!

Τώρα ξέρουμε ότι  δεν είναι καθόλου τυχαίο που οι μηρμηγκοφολιές μας βρίσκονται κάτω από  τα δέντρα της ακακίας, και ότι στην πραγματικότητα προστατεύουν τα δέντρα μας!!!










Σχόλια